Вікно Джохарі

Вікно Джохарі уявляє собою символічне зображення людини та розділяється на 4 зони:
1.Відкрите Я( те , що знаю про себе я та всі оточуючі).
2.Приховане Я( те,що знаю про себе я, але не знають оточуючі).
3.Сліпе Я( те,що знають про мене оточуючі,але не знаю я).
4.Невідоме Я( те, що невідоме про мене ні мені,ні моєму оточенню).
Методика роботи з Вікном Джохарі.       
Спочатку необхідно описати себе прикметниками зі списку, а потім запропонувати виконати те ж саме своїм друзям і колегам. Наприклад: Веселий, Дорослий, Уважний, Мужніий, Гордий, Дружній, Довірливий, Дбайливий, Залежний, Невитриманий, Замислений, Сором’язливий, Розсудливий, Знаючий, Ідеалістичний, Винахідливий, Мрійливий,Неохайний, Мудрий, Надійний, Різкий, Напружений, Незалежний, Нервовий, Обережний, Дотепний, Відважний, Чуйний, Допомагаючий, Розуміючий, Відданий, Гнучкий, Радісний, Розслаблений, Раціональний, Релігійний, Скромний, Слабкий, Складний, Безжалісний, Цілеспрямований,Зібраний, Співчутливий, Спокійний, Спонтанний, Щасливий , Талановитий, Тихий, Впевнений, Розумний, Наполегливий, Хоробрий, Чутливий, Нестриманий, Щедрий,Інтравертний, Екстравертний, Енергійний,Несамостійний,Самодостатній (доповніть список).
Далі беремо аркуш паперу, ділимо його вертикально навпіл і горизонтально навпіл. Вийде чотири «вікна» (частини). У ліве верхнє ( «Відкрите Я») пишемо ті слова, які є і в власному списку, і серед опитаних друзів. У ліве нижнє ( «Закрите Я») – слова, які є тільки у власному списку. У праве верхнє («Сліпе Я») – слова, які є тільки в списку оточуючих вас людей .У праве нижнє («Невідоме”-слова,яких немає ані у власному списку,ані у списку оточуючих).
            На допомогу можна використати наступні запитання.
1.Відкрите Я ( відоме про мене як усім,так і мені).
Заповнюючи це поле таблиці, спирайтеся на такі питання:
За які якості мене люблять і поважають оточуючі?
Що мені в собі подобається?
Які риси характеру я легко проявляю в спілкуванні?
Які у мене є корисні і добрі звички?
Постарайтеся написати не менше 10 своїх якостей.
2.Приховане Я ( відоме про мене мені,але невідоме іншим).
Виявити приховану зону допоможуть такі запитання:
Які свої звички я приховую від оточуючих?
Що я хотів би змінити в собі?
Які риси свого характеру я соромлюся проявляти з малознайомими?
Тут достатньо 4-5 пунктів.
3.Сліпе Я( відоме про мене оточуючим, але невідоме мені).
Задайте собі питання:
Які поради я часто чую від оточуючих, але ігнорую їх?
З якими реакціями я стикаюся? На яку рису мого характеру так реагують люди?
Якими особистісними якостями наділені мої близькі друзі? Чи є вони у мене?
Тут також потрібно написати 4-5 характеристик.
4.Невідоме Я ( невідоме про мене ні мені,ні оточуючим).
Опорні питання для невідомої зони:
Який талант, вміння або здатність я хотів би мати, але ніколи не пробували розвинути їх?
Якими могли б бути ці якості, якщо виходити з вже відомих мені  особистих характеристик?
Як би я повів себе в екстремальній ситуаціі?
В даному  “віконці” достатньо трьох пунктів.
Робота з вікном Джохарі полягає в тому, щоб зробити світлими і зрозумілими для себе всі чотири поля, а головне - максимально розширити першу зону за рахунок інших. 

Ця робота може зайняти все життя: переводячи якісь якості із сліпої або невідомої зони у відкриту, ми завжди зможемо виявити нові, на які раніше не звертали увагу.
            Вікно Джохарі - відмінний спосіб навчитися міняти свій характер, спираючись на об'єктивну оцінку власної особистості.
            Врешті, можливо, й не обов'язково щось кардинально змінювати. Головне - пізнати і прийняти себе, враховуючи сильні і слабкі сторони.

Немає коментарів:

Дописати коментар