Внутрішній контроль у закладі освіти



ТЕОРЕТИЧНИЙ МІНІМУМКонтроль- одна з функцій управління, за його допомогою здійснюється зворотній зв’язок:система управління отримує від системи,якою управляє,інформацію про стан відхилень від заданої мети або стандартів.За отриманою  інформацію приймається управлінське рішення. Сутність контролю не треба підміняти такими словами,як “ допомога","методичний супровід","підтримка" та ін.).Контроль- це перевірка,оцінка якості  певного продукту, результатів або процесу діяльності. Але контроль -це лише одна з функцій управління і розглядати його потрібно у взаємозв"язку  та взаємозалежності з іншими функціями управлінського циклу (аналіз,планування, організація, мотивація,контроль), не гіпертрофуючи його значення.Контроль є завершальною функцією управлінського циклу; за результатами контролю певного етапу діяльності закладу освіти здійснюється цілепокладання на наступному етапі.
ФАКТОРИ,ЯКІ ЗУМОВЛЮЮТЬ ПОТРЕБУ У ЗМІНАХ  ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ.
1.У діючому Законі  "Про освіту" вперше введено поняття "внутрішня система забезпечення якості освіти, яка є  пріорітетною в управлінській діяльності і багато в чому визначає напрямки внутрішнього контролю(див.:Основні орієнтири розвитку системи освіти Запорізької області... т.І, стор.77-89).Режим доступу:http://www.zoippo.zp.ua/ (  сайт ЗОІППО).
2. Проголошення автономіі закладу освіти , зняття функцііі зовнішнього інспектування із органів державного управління покладає відповідальність за якість освіти безпосередньо на керівника закладу освіти, отже значення внутрішнього контролю зростає.
3.Визначення академічноі свободи вчителя ( ст.54 .Закону " Про освіту") застерігає адміністрацію закладу освіти від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, передбачає вільний  вибір вчителем форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі.
4.В умовах демократизаціі управління суттєво розширено функціі органів самоврядування та громадських організацій у здійсненні контролю за деякими аспектами діяльності закладів освіти.
5.Суттєво зростає значення педагогічної ради в управлінні закладом освіти.Зокрема, програма внутрішнього контролю обговорюється і затверджується педагогічною радою.
НОРМАТИВНА БАЗА  ЗМІН У ВНУТРІШНЬОМУ КОНТРОЛІ
Закон "Про освіту" визначає, що керівник закладу освіти: забезпечує організацію освітнього процесу та здійснення контролю за виконанням освітніх програм;забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти; забезпечує умови для здійснення дієвого та відкритого громадського контролю за діяльністю закладу освіти та ін.
Проект Закону "Про повну загальну середню освіту" зобов"язує керівника :контролювати виконання освітніх програм педагогічними працівниками та учнями; забезпечувати контроль за досягненням учнями результатів навчання, визначених державними стандартами загальної середньої освіти;створювати необхідні умови для атестації, підвищення кваліфікації педагогічних працівників та ін.
ЩО ПРОПОНУЄТЬСЯ ЗМІНИТИ У ВНУТРІШНЬОМУ КОНТРОЛІ
Структура Орієнтовної програми здійснення внутрішнього контролю у загальноосвітньому навчальному закладі (https://osvita.ua/doc/files/news/367/36771/dodatok_3.doc) може бути використана при плануванні внутрішнього контролю на навчальний рік. Але зміст її розділів без сумніву потрібно  переглянути
Розділ І.Контроль за виконанням закладом  освіти нормативних актів в галузі освіти.
До цього розділу вносяться всі нормативні акти, які визначають сутність реформ :Закон "Про освіту",Розпорядження КабМіну України "Про затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої  освіти "Нова українська школа" від 13.12.2017 №903-р;Державні стандарти початкової, загальної та середньої школи,освітня програма тощо.
Особлива увага ,звичайно, приділяється створенню умов для набору та навчання учнів перших класів.Серед нових об’єктів контролю слід відзначити : внутрішню систему забезпечення якості освіти, зокрема  виконання Положення про академічну доброчесність,впровадження інклюзивної освіти, ведення сайту з публічним оприлюдненням освітньої політики закладу освіти (стратегія розвитку, показники оцінювання учнів, педагогічних працівників,керівників закладу освіти),фінансово-господарської діяльності тощо.До цього розділу також віднесемо контроль за виконанням правил безпеки життєдіяльності,санітарно-гігієнічних норм та ін.Саме на цьому розділі слід зосередити адміністративний контроль, який здійснює директор школи.
Розділ ІІ.Контроль за організацією освітнього процесу.
Цей розділ програми внутрішнього контролю слід розвантажити та прибрати з нього об’єкти, які відволікають  увагу керівництва від головних завдань (перевірка учнівських зошитів та щоденників), а також є неактуальні на сьогодні (охоплення учнів 8 – 9-х класів поглибленим вивченням окремих предметів , результати олімпіад тощо).
Згідно  ст.41 Закону «Про освіту» слід взяти на контроль забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, в тому числі для самостійної роботи здобувачів, а саме: кадрові ресурси, навчально-методичні ресурси (навчальні плани, програми, підручники, посібники електронний контент), матеріально-технічне забезпечення (забезпечення освітнього процесу комп’ютерною технікою, обладнання медіатеки, навчальних кабінетів, лабораторій відповідно до нового змісту освіти та сучасних технологій навчання) та ін.
Що стосується вивчення стану викладання предметів, то слід уточнити, що саме мається на увазі: якщо  це методики, технології, засоби навчання, то див.ст.54 Закону "Про освіту", якщо це виконання освітньої програми та начальних планів, то так і зазаначаємо в програмі внутрішнього контролю.
Розділ ІІІ.Контроль за досягненням учнями результатів навчання, визначених державними стандартами загальної середньої освіти.
Відзначимо, що до  результатів навчання  у преамбулі Закону "Про освіту" відносяться :знання, уміння, навички, способи мислення, погляди, цінності, інші особисті якості, набуті у процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, оцінити і виміряти та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми або окремих освітніх компонентів .В проекті Закону про повну загальну середню освіту підкреслюється, що в освітній програмі закладу освіти повинен бути представлений деталізований опис очікуваних результатів навчання та компетентностей учнів,отже за цим описом і планується внутрішній контроль в цьому розділі.
Контрольні заходи щодо вивчення результатів навчання визначаються в освітній програмі закладу, в програмі контролю уточнюються дати, форми контролю (опитування, контрольні роботи, самостійні, лабораторні, підсумкова атестація,тестування, рейтингове оцінювання, учнівські портфоліо,  комп’ютерні технології оцінювання та інше), визначається, де буде узагальнено результати. 
Розділ ІУ.Професійний розвиток педагогічних кадрів.
Зайнятість педагогів у формальній,неформальній та інформальній освіті.Забезпечення 150 -годинного мінімуму підвищення кваліфікації.Атестація(сертифікація) педагогічних працівників.Дієвість системи стимулювання професійного розвитку педагогів.
P.S.Це поки що про зміни у змісті контролю.Потребує ще й перегляду коло суб"єктів контролю (визначення місця піклувальної ради,органів самоврядування, громадських організацій), а також оновлення форм контролю.

Запрошую освітян долучитися до обговорення цих пропозицій.Залишайте коментарі.


З повагою

3 коментарі:

  1. Дуже добре сказано, Валентино Яківно.що "Сутність контролю не треба підміняти такими словами,як “ допомога","методичний супровід","підтримка" та ін.)". Враховуючи ті зміни, які відбуваються в освіті то обов`язково зміни необхідні і в одній із функцій управління це - контроль. Якщо в Законі про повну загальну середню освіту буде представлений деталізований опис очікуваних результатів навчання та компетентностей учнів то так краще буде тримати на контролі досягнення учнів за результатами навчання, які визначені державними стандартами загальної середньої освіти. Я так розумію, що на директорів закладів освіти буде покладатися велика відповідальнімть щодо забезпечення фунції контролю. Треба усвідомити, що це інши,сучасний підхід до контролю.

    ВідповістиВидалити
  2. Питання контролю дуже актуальне на сучасному етапі, враховуючи ті зміни, які відбуваються в освітній галузі країни. Система внутрішнього забезпечення якості освіти складається з наступних компонентів:

    - кадрове забезпечення освітньої діяльності;

    - навчально -методичне забезпечення освітньої діяльності;

    - матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;

    - якість проведення навчальних занять;

    - моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей);

    - оновлення методичної бази освітньої діяльності;

    - контроль за виконанням навчальних планів,якістю знань, уміння й навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;

    - моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;

    - створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
    Тому треба переглядати підходи, форми та прийоми, щоб контроль був осучаснений відповідно до завдань системи внутрішнього забезпечення якості освіти




    ВідповістиВидалити
  3. Мене турбує один тренд - акцент на потенційній перевірці. "Визначення рівня компетентностей"...В реалізації НУШ якось акцент перенесено на компетентноості. Але всі вони, на мою думку деталізують задачі формування випускника НУШ, задача, яку школа вирішує щорічно, а не тільки після завершення 2028 року. Я візьму тільки те, що ставить питання про радикальну зміну традиційної системи. 1 задача - формування особистості, яка володіє критичним мисленням. 2. Формування громадянина, який спроможний приймати відповідальні рішення. 3. Формування інноватора. http://nus.org.ua/about/graduate/ детальныше. Тут значно складныше, ніж просто щось типу ЗНО. При цьому наскільки над цим зараз працюють в формі дорожніх карт - наприклад, формування інноватора без шкільних стартапів? До речі, у мене якраз є можель щорічного підвищення кваліфікації "Дорожні карти НУШ", курс за вибором, в якому я пробую допомогти навчитись вирішувати ці проблеми. Можу прочитати, бажано на базі реального закладу. Не знаю чи приїду, але он-лайн прочитаю. Це дійсно пошук реально нової форми роботи - де вибудовуєтьс реальна лінія розвитку при постійному консультуванні.

    ВідповістиВидалити